Ofte stilte spørsmål

Service: Jeg trenger service / reparasjon på min DBS-sykkel, hvor henvender jeg meg?
Dersom du har problemer med din elsykkel eller ønsker service utført, ta kontakt med en av våre servicepartnere for hjelp. Husk å ta med kvittering (ordrebekreftelsen du mottok på e-post da du bestilte sykkelen). Klikk her for oversikt over våre servicepartnere.
Generell service kan også utføres på andre sykkelverksteder.
Rammenummer: hvor finner jeg det?
Noter ned elsykkelens rammenummer (og nøkkelnummer til nøklene som følger med i tilflelle du mister disse) med en gang du mottar din nye sykkel. Dette finner du på de hvite lappene med strekkoder som følger med sykkelen ved kjøp. Av sikkerhetsårsaker er det bare du som har denne informasjonen, så ta godt vare på den.
Du finner også rammenummeret gravert på selve sykkelen. Plassering varierer fra modell til modell, men normalt befinner det seg under krankhuset/motorhuset. Varenummer begynner ofte med bokstavene WBK.
Nøkkel: Hvordan skaffer jeg ekstra nøkkel til sykkellåsen?
Dersom du har en nøkkel, så kan den kopieres hos en jernvareforhandler eller låssmed. For nyere DBS sykler kan man bestille nøkler ved bruk av nøkkelnummer fra:
Dersom du har mistet både nøkkel og heller ikke har nøkkelnummer notert, må du eventuelt få et sykkelverksted til å bytte låsen.
Hastighet over 25 km/t
Lovverket sier at motoren på en elsykkel skal kobles ut når du når 25 km/t, eller når du slutter å trå. Motoren kan altså kun gi assistanse opp til 25 km/t. Du kan selvsagt sykle fortere, men da må du la tyngdekraften eller dine egne pedaltråkk gjøre jobben. Det kan nesten føles som om sykkelen bremser litt når du passerer 25 km/t og assistansen kobles ut, men det er altså slik det skal være.
Tyveri: Sykkelen er stjålet, hva gjør jeg?
De fleste innboforsikringer dekker tyveri av elsykkel, sjekk dine vilkår.
Dersom sykkelen er blitt stjålet, må du først melde tyveriet til politiet. Dette kan du gjøre online på politiets nettside. Det er ikke nødvendig å oppgi rammenummer i politirapporten, kun merke og modell. Meld deretter saken til ditt forsikringsselskap.
Når du blir bedt om å oppgi sykkelens pris, er det dagens veiledende pris på sykkelen (eller tilsvarende sykkel dersom modellen er gått ut av produksjon) du skal oppgi. Du må også legge ved kvittering eller ordrebekreftelse som eierbevis på sykkelen som ble stjålet.
Rammelåsen på DBS-syklene er FG-godkjent. Det er viktig at du huker av på dette i forsikringsrapporten.
Service: Jeg trenger service / reparasjon på min DBS-sykkel, hvor henvender jeg meg?
Dersom du har problemer med din elsykkel eller ønsker service utført, ta kontakt med en av våre servicepartnere for hjelp. Husk å ta med kvittering (ordrebekreftelsen du mottok på e-post da du bestilte sykkelen). Klikk her for oversikt over våre servicepartnere.
Generell service kan også utføres på andre sykkelverksteder.
Vask: hvordan rengjør jeg elsykkelen?
En bøtte, oppvaskbørste og en brukt tannbørste er som regel det du trenger.Bruk såpe egnet for sykkel (ikke bruk oppvaskmiddel eller lignende da dette er fettløsende og vil fremprovosere rust og korrosjon).Ikke bruk høytrykkspyler. De elektriske komponentene på sykkelen (motor, batteri og display) må ikke bli utsatt for mye vann, som for eksempel direkte spyling med høytrykksspyler eller hageslange med full styrke. Alle slitedeler og bevegelige deler som wire, bremser, kjede og gir/tannhjul må rengjøres og smøres regelmessig. Manglende vask og smøring øker slitasjen betraktelig.
Forslag til fremgangsmåte ved vasking og smøring av sykkel:
1. Skyll vekk møkk/skitt med hageslange.
2. Benytt såpe egnet for sykkel, skrubb spesielt møkkete deler med børste/svamp. På grunn av oljen samler det seg ofte mye sand og smuss på kjede og gir. Vask kjede og gir grundig. Det kan være lurt å bruke et fettoppløslig produkt egnet for sykkel på kjede og gir.
3. Skyll bremseskivene på for- og bakhjul. Skitne skiver kan føre til ulyder og at bremseklosser slites raskere. Merk! her skal det ikke smøres med olje. Bremseskivene bør vaskes med bremserens og en ren fille.
4. Skyll vekk såperester med hageslange på sykkelen.
5. Vask dempegaffelen med en svamp, vask spesielt nøye rundt pakningene på gaffelen, tørk deretter av med en klut.
6. Tørk sykkelen med en klut.
7. Smør kjedet med tynn kjedeolje, sveiv pedalene rundt og bruk alle girene for å fordele oljen jevnt på kjede, kassett og krankdrev.
8. Tørk vekk overflødig olje med en tørr klut. For mye olje kan føre til at smuss og grus fester seg lettere.
9. Styrelager og girwire bør smøres før og etter vinteren på service for å oppretteholde best mulig funksjonalitet samtidig som det forlenger levetiden på disse komponentene.
På www.dbs.no/blog ligger det mer informasjon og videoer som viser vedlikehold.
Nøkkel: Hvordan skaffer jeg ekstra nøkkel til sykkellåsen?
Dersom du har en nøkkel, så kan den kopieres hos en jernvareforhandler eller låssmed. For nyere DBS sykler kan man bestille nøkler ved bruk av nøkkelnummer fra:
Dersom du har mistet både nøkkel og heller ikke har nøkkelnummer notert, må du eventuelt få et sykkelverksted til å bytte låsen.
Nedover- og oppoverbakker
Trygghet i nedoverbakker: På en vanlig sykkel er nedoverbakker din venn – de gir deg en pause fra den tunge tråkkingen og hjelper deg å få fart til å komme deg opp den neste stigningen. På en elsykkel derimot, trenger du ikke å holde høy fart i nedoverbakkene for å få fart videre, ettersom du med en håndvending har tilgang til assistanse. Dermed kan du sykle saktere i nedoverbakke uten å bekymre deg for å miste fart videre.
Hjelp i oppoverbakker: Oppoverbakker har alltid vært syklistenes «fiende». Der har du tyngdekraften mot deg og må slite deg gjennom hvert eneste pedaltråkk. For noen har disse bakkene vært grunn nok til å droppe sykling helt. På en elsykkel er oppoverbakkene mye lettere. Du må fremdeles trå, men motoren tar den største støyten for deg. Og det er i disse bakkene at «Boost-» eller høy assistansemodus virkelig kommer til sin rett.
Selv om pedalhjelpen gjør mye av jobben for deg, finnes det også noen teknikker som kan gjøre at bakkene føles enda lettere. Hold hodet høyt og blikket rettet mot toppen av bakken. Det vil føre til at du løfter brystkassen og skuldrene, slik at du kan puste lettere. Hold en jevn flyt i tråkkingen, det sørger for at pedalhjelpen gir deg den ekstra kraften du trenger jevnt og trutt. Det kan være litt vrient å komme i gang igjen dersom du bestemmer deg for å stoppe midt i en bakke. Da bør du sørge for å være i et lavt gir og en lav assistansemodus. Skråstill også sykkelen rundt 45 grader i bakken for å flate ut hellingen litt før du trår i gang. Så kan du bytte til et høyere gir og skifte til høyere assistanse når du har funnet balansen.
Elsykkel med torquesensor vs speedsensor
DBS-elsykler leveres med motor som enten har torquesensor (momentsensor) og/eller speedsensor (rotasjonssensor).
Sykler med torquesensor gir assistanse først når du legger press på pedalene, og gir mer assistanse jo hardere du tråkker. Slike sykler oppleves som mer kraftfulle i motbakker, og gir en mer naturlig sykkelopplevelse. Motorer med torquesensor er mer avansert og koster noe mer enn speedsensormotorer.
Sykler med kun speedsensor gir assistanse straks pedalene settes i bevegelse, og gir lik assistanse uavhengig av hvor hardt du tråkker på pedalene. Slike sykler egner seg derfor spesielt godt til personer som mangler kraft i bena pga alder eller sykdom. Speedsensor er svært behagelig i flatere terreng, men kan oppleves som tyngre i brattere bakker, da økt kraft på pedalene ikke øker assistansen fra motoren. Det er mulig å la motoren dra sykkelen ved å kun bevege pedalene rundt, men dette vil tappe batteriet raskere.
Kadens (tråkkfrekvens)
Girene på elsykkelen hjelper deg å finne riktig pedalhastighet (tråkkfrekvens) avhengig av om du sykler på flater, i nedoverbakker eller oppoverbakker. Ved å skifte gir etter terrenget og den pedalhastigheten du foretrekker, kan du også dra best mulig nytte av pedalhjelpen. Prøv å finne en behagelig tråkkfrekvens på 60-70 tråkk pr minutt som du kan holde gjennom hele turen – det vil si ca ett tråkk i sekundet. Det vil gi den mest behagelige sykkelopplevelsen og motoren yter optimal assistanse.
For det meste vil du nok sykle i «Eco-» eller lavassistansemodus. Da får du pedalhjelp når du trenger det, men må bruke relativt mye krefter selv. I denne modusen holder også batteriet lengst. Så kan du heller øke assistansen i situasjoner hvor du trenger mer hjelp, for eksempel opp bakker. I byen må du gjerne stoppe og starte ofte, så ved å gire ned før du nærmer deg et stopp, sørger du for å være i et passende gir til å komme i gang igjen.
Elsykling på veien
Når du skal sykle på veien med elsykkelen, kreves de samme ferdighetene som med en vanlig sykkel, og de samme trafikkreglene gjelder. Med elsykkel kan du komme deg raskere fram med ekstra hastighet og akselerasjon. Men selv om du kan sykle fortere, betyr ikke det at du alltid bør gjøre det. Sykle i en hastighet som gjør at du har full oversikt over det som skjer rundt deg, slik at du kan reagere i god tid hvis du må. Hold hodet høyt, ha blikket rettet på veien foran deg, og se deg jevnlig over skulderen for å følge med på hva som kommer bakfra. Med elsykkel sykler du ofte raskere enn syklister med vanlig sykkel, vis hensyn når du passerer disse og hold minst 1 meter avstand.
Hastighet over 25 km/t
Lovverket sier at motoren på en elsykkel skal kobles ut når du når 25 km/t, eller når du slutter å trå. Motoren kan altså kun gi assistanse opp til 25 km/t. Du kan selvsagt sykle fortere, men da må du la tyngdekraften eller dine egne pedaltråkk gjøre jobben. Det kan nesten føles som om sykkelen bremser litt når du passerer 25 km/t og assistansen kobles ut, men det er altså slik det skal være.
Bremsing
Forsikre deg om at du vet forskjell på for- og bakbremsen før du legger ut på tur. Forbremsen er kraftigst og er ALLTID på venstre hånd. Hvis du bremser hardt med den, kan det føre til at bakhjulet letter fra bakken og du blir kastet forover. Derfor gjelder det å bremse rolig og kontrollert med begge bremsene samtidig. Øv deg på å bremse ned og stoppe i lav hastighet, slik at du får en følelse av hvordan bremsene fungerer før du øker farten. En elsykkel er tyngre enn en vanlig sykkel, det er desto viktigere at du har god kontroll over bremsene.
Kom i gang
Elsykling krever stort sett de samme ferdighetene som vanlig sykling. Men det er noen triks som kan hjelpe deg å få mer ut av elsykkelen og sørge for en best mulig sykkelopplevelse.
Kom i gang
Elsykler er ikke kompliserte – de er laget for å være brukervennlige. Men som med all ny teknologi gjelder det å sette av litt tid til å lære seg kontrollene og hvordan de fungerer. Sørg for at du er fortrolig med hvordan du bremser, girer og skifter modus før du begir deg ut på veien. NB: Det er viktig at du alltid skrur på elektronikken FØR du belaster pedalene.
Piggdekk
Det er viktig å legge om til piggdekk for å sykle trygt om vinteren. De fleste sykler er montert med så brede dekk som mulig (begrenset av skjermbredden) for best mulig komfort. For vintersykling bør det være litt plass mellom dekket og skjermen for å unngå at snøen pakker seg i skjermene. Gå derfor gjerne ned én dimensjon når du bytter fra sommerdekk til piggdekk. Ta med sykkelen, eller dekkene til et sykkelverksted dersom du er usikker på hvilke dekk du skal velge.
Har du nye piggdekk, bør du ta det rolig de første turene uten å bråbremse, slik at piggene får satt seg ordentlig på plass.
Selv med piggdekk på plass, er det viktig at du fortsatt respekterer snø og glatte forhold og kjører forsiktig.
Rekkevidde for elsykkel om vinteren
Med motor på sykkelen er det lettere å forsere snø og slaps. Men kan du stole på at batteriet holder hele veien frem og tilbake dit du skal på vinterstid? Det er et kjent fenomen at batterier taper seg i kulde. Det er fordi de elektrokjemiske reaksjonene i li-ionbatteriet går tregere med fallende temperatur, slik at batteriet leverer mindre energi. Har du rekkeviddeangst, kan det altså være begrunnet.
Som en pekepinn kan du regne med å miste rundt 20 % av tilgjengelig kapasitet ved en temperatur på null grader. Ved temperaturer lavere enn minus 10 grader, kan du miste opptil 50 %.
Oppbevar batteriet innendørs når sykkelen ikke er i bruk, og helt til du skal ut å sykle. Når batteriet holder ideell arbeidstemperatur ved starten av turen, utsettes «kuldesjokket». Slik får du utnyttet mer av kapasiteten. Batteriet bør lades i tørre omgivelser og helst i romtemperatur for å yte optimalt. (NB: Lading skal alltid skje på brannsikkert underlag og under tilsyn).
Rekkevidde påvirkes også av andre forhold
Dersom du sykler mye i oppoverbakker og/eller bruker mye assistanse vil batteriet tappes raskere. Økt motstand fra for eksempel snø, motvind og piggdekk spiller også inn. Lav tråkkfrekvens (kadens) vil kreve mer av batteriet. Forsøk å oppretthold en tråkkfrekvens på 60-70 tråkk i minuttet for å ikke tappe batteriet mer enn nødvendig.
Vedlikehold av elsykkelen om vinteren
Olje
Mange syns at elsykkelen deres gjør en god jobb vinterstid. Problemet for mange er vedlikeholdet. Særlig om man sykler i salt, er sykkelen utsatt. Det man gjerne først legger merke til, er at kjedet ruster. Det er imidlertid lett å unngå – det er bare å olje ofte, gjerne flere ganger i uka. Et nyoljet kjede ruster ikke, det girer mer presist om du har utenpåliggende gir og det varer lengre. Bruk gjerne en tyntflytende olje. Du må da olje litt oftere, men slipper at det bygger opp mye skitt på kjedet.
Vask
Elsyklister må påregne vesentlig oftere vedlikehold vinterstid enn om sommeren, med hyppig vask og rens. Vasking er essensielt på vinteren, særlig om du sykler på saltet vei. Saltet bør skylles vekk så ofte du har anledning. Om du ikke har tilgang på rennende vann, kan du bruke sprayflaske. Det kan være lurt å benytte Dsalt, som er et middel som nøytraliserer saltet.
Dersom du ikke har mulighet for å vaske selv, vil vi anbefale å finne et sykkelverksted som kan gjøre dette for deg. Flere verksteder har nå egne vaskestasjoner hvor de vasker sykkelen inne på verkstedet. Å neglisjere vedlikeholdet kan bli svært dyrt.
Lading og lagring
En annen ting man skal passe på når det gjelder daglig vedlikehold, er lading av batteriet. Det bør foregå inne der det er tørt og varmt. Å lade i kalde eller fuktige omgivelser er absolutt ikke å anbefale. (NB: Lading skal alltid skje på brannsikkert underlag og under tilsyn).
Hvor du lagrer sykkelen, er også svært vesentlig. Om elsykkelen står ute i regn, snø og frost hele vinteren gjennom, kan du ikke regne med at den varer lenge. Sykkelen bør minimum stå under tak når du er hjemme. Det er også gunstig å ha sykkelen i et oppvarmet rom fra tid til annen, slik at sykkelen tørker opp og du får ut fukt og kondens.
Vedlikehold nå – spar senere
Det er annet vedlikehold som er vanskeligere. Vi har for eksempel sett flere tilfeller der festene for krankmotoren har rustet eller gått i stykker på annen måte. Om du har krankmotor (motoren ved pedalene), må du ta affære straks om du merker at motoren løsner. Noen sykler videre, og vi har sett at hele ramma måtte byttes på en sykkel som ellers var lite slitt.
I tillegg må man naturlig nok sjekke bremser, gir og lagre. Får du for eksempel ulyd i bremsene, er det lurt å sjekke bremsebelegget før du ødelegger bremseskiven. Det kan det være mye å spare på.
Hvordan ta vare på elsykkelbatteriet om vinteren
Våre elsykler benytter litium ionbatterier (Li-ionbatterier), denne typen elsykkelbatterier gir den beste samlede ytelsen. De er lette og har lang levetid. Ved godt vedlikehold vil batteriet vare i mange år. Én av de få tingene som påvirker ytelsen til Li-ionbatterier er kaldt vær, så ekstra forsiktighet bør utvises om vinteren. Følg disse enkle rådene for å beskytte batteriet og forlenge levetiden.
Oppbevaring innendørs
Hvis du til vanlig oppbevarer sykkelen ute i en garasje eller i et skur gjennom vintermånedene, må du flytte batteriet inn dersom temperaturene kan komme til å falle under 10°C, selv om sykkelen må bli igjen utendørs. Dette gjelder både når du bruker sykkelen daglig eller lagrer den over vinteren.
Hvis du ikke planlegger å bruke sykkelen igjen før til våren, må du først lade batteriet til ca 70% og fjerne batteriet fra sykkelen. Batteriet må lagres inne et sted med en stabil temperatur mellom 10°C og 20°C. For å sørge for at batteriet holdes i best mulig stand, skal det lades til rundt 70 % hver sjette måned og lades helt opp før den første sykkelturen etter vinteren.
Bruk i kaldt vær
Elsykler er ikke bare for sommeren, vintersykling er også veldig moro enten du sykler på stiene eller pendler til jobben. Kjølige temperaturer kan imidlertid påvirke batteriets levetid selv om temperaturene er ufarlige i seg selv. Li-ionbatterier lades fortere ut når det er kaldt, så hvis du sykler til jobben i vintervær, vil du måtte lade opp batteriet oftere enn om sommeren eller i varmere vær.
Hvis batteriet har vært ladet i et lavt temperaturmiljø (5 °C eller under), blir maks kjøreavstand per full lading kortere. Dette er kun midlertidig og hvis batteriet blir ladet ved romtemperatur, blir maks kjøreavstand normal igjen. Sykling i kulde er helt i orden og vil ikke føre til varig skade på batteriet, men du vil oppleve betydelig redusert rekkevidde ved temperaturer under -10°C.
Lading i romtemperatur
Hvis du har syklet ute i kaldt vær, må batteriet tas inn etter sykkelturen for å sørge for en trygg opplading. Lading av batteriet fra en kald tilstand kan forårsake skade. Hvis batteriet har blitt veldig kaldt utendørs, enten fra lagring eller under en sykkeltur, skal du huske på å varme det opp til romtemperatur før lading. La dette skje sakte og naturlig, forsøk ikke å varme opp batteriet hurtigere ved å bruke en direkte varmekilde. Et batteri som har vært lagret i romtemperatur vil yte mer på neste kalde sykkeltur.
Fem tips til deg som bruker elsykkel om vinteren
1. Om du sykler på saltet vei, er det viktig å skylle av sykkelen jevnlig. Ikke med høytrykk eller kraftig sprut, men forsiktig skylling så du får av saltet. Husk å olje kjedet jevnlig. Smør gjerne fett på kontaktene til batteriet.
2. Prøv så langt som mulig å parkere sykkelen under tak. Det er også en fordel om man fra tid til annen kan tørke opp sykkelen i et oppvarmet rom.
3. Bruk gode lykter. Vi anbefaler enten lykter som går på sykkelens batteri, eller oppladbare batteri.
4. Kle deg etter forholdene. Mange bruker motoren mye og utvikler mindre varme selv, varme klær er dermed viktig. Vanntette sko, hansker og klær er viktig. På kalde dager kan slalåmhjelm og slalåmbriller fungere godt.
5. Lad batteriet i romtemperatur. Lader man i fuktige omgivelser kan man fort få kortslutning og ødelegge laderen. Batteriene liker heller ikke å bli ladet i minusgrader.
Kilde: Morten Karlsen, testansvarlig i syklistenes Landsforening
Rammenummer: hvor finner jeg det?
Noter ned elsykkelens rammenummer (og nøkkelnummer til nøklene som følger med i tilflelle du mister disse) med en gang du mottar din nye sykkel. Dette finner du på de hvite lappene med strekkoder som følger med sykkelen ved kjøp. Av sikkerhetsårsaker er det bare du som har denne informasjonen, så ta godt vare på den.
Du finner også rammenummeret gravert på selve sykkelen. Plassering varierer fra modell til modell, men normalt befinner det seg under krankhuset/motorhuset. Varenummer begynner ofte med bokstavene WBK.
Tyveri: Sykkelen er stjålet, hva gjør jeg?
De fleste innboforsikringer dekker tyveri av elsykkel, sjekk dine vilkår.
Dersom sykkelen er blitt stjålet, må du først melde tyveriet til politiet. Dette kan du gjøre online på politiets nettside. Det er ikke nødvendig å oppgi rammenummer i politirapporten, kun merke og modell. Meld deretter saken til ditt forsikringsselskap.
Når du blir bedt om å oppgi sykkelens pris, er det dagens veiledende pris på sykkelen (eller tilsvarende sykkel dersom modellen er gått ut av produksjon) du skal oppgi. Du må også legge ved kvittering eller ordrebekreftelse som eierbevis på sykkelen som ble stjålet.
Rammelåsen på DBS-syklene er FG-godkjent. Det er viktig at du huker av på dette i forsikringsrapporten.